Chinese Emperor and Princess  _Serge Raynaud de la Ferrière
Chinese Emperor and Princess _Serge Raynaud de la Ferrière
Lu-Toun Bin. Serge Raynaud de la Ferrière
Lu-Toun Bin. Serge Raynaud de la Ferrière
Landscape of the Côte d'Azur _Serge Raynaud de la Ferrière
Landscape of the Côte d'Azur _Serge Raynaud de la Ferrière

 נושא התערוכה

 

מזרח - מערב

 

בעבודתו העצומה של הד״ר. דה לה פרייר 

 

כצייר ללא תחרות ושאין דומה (קלייר דודה, מנהלת הגלריה העירונית רנואר שבניס, צרפת) וכנוסע הבלתי נלאה, האמן והמדען ד״ר. סרג׳ ריינאוד דה לה פרייר, במהלך כמה שנים ביקר כל חמש יבשות. לסרג׳ ריינאוד דה לה פרייר יש את המוזרות לשקף בעבודות הציור שלו הסגנון של המקום שבו צייר את הציור. חכמתו ותרבותו העצומים וניהול העמוק של כל התרבויות השונות שבעולם אפשר לו לחדור כל מיני סמלים קדושים ממיזרח וממערב, עם יכולתו להשיג סינתזה מההוראה העתיקה עם מפתח עכשווי מתאימה לדרישות ההווה והמחר.

 

מזרח ומערב הם לא סתם מרחבים גיאוגרפיים, הם דרכים לראות ולהרות את העולם שבו אנחנו חיים. מייצגים שני הצדדים של אותה מדליה, כל אחת עם התכונות האנתרופולוגיות והחברתי-תרבותיות וגם הפסיכולוגיות המנוגדים זה לזה. דה לה פרייר הגיש והציע בעבודתו את המזרח ואת המערב כפי שהם מובנים ומוכרים באופן מסורתי, אבל מעל המושג הזה הוא יוצא מהדפוסים הנוקשים שבם האנשים חיים ופותח אפשרות מחודשת לפרספקטיבה שונה שבה הוא מציע ומגיש איחוד העבר והעתיד, של הישן וההווה, ושל הזמן הזה עם חזון לעתיד.

 

האמן מגיש עבודתו במסגרת ובסיגנונות שונים לפי המקום שבו הוא היה נמצא במשך היצירה של כל ציור. כך הוא משלב מגוון עצום של צורות, שיטות וסגנונות. ׳

 

ביחס לעבודותיו עם סגנון המזרח, ד״ר. דוד פריס אולוברס כותב: מעבודת הציור שלו אפשר להגיד במה ששייך רק לציורים המזרחים, שיצירתו נוגעת עם רגישות ראויה עשירה תפיסה רבת, במקביל עם האדיאוגרמטיקה של הציור ורואה את התמונה כמציאות חדשה לקיומה, בעבודתו אפשר להבדיל, להדגיש, להפריש מהרקע ולהשוות כל צורה, כל כתם צבע וכל קו מנגד לכתמים צבע וקוים אחרים שמביאים, לפעמים באופן בלתי מורגש, סמלים ומשמעויות של התגלות סודית [...].*

 

ביחס לעבודותיו עם סגנון המערב, ד״ר. דוד פריס אולוברס כותב: בנוגע לעבודת הציור שלו בתחום ששייך למערב צריך לעמוד בקצב ולהמשיך בדרכים של הפלסטיקה שהוא עצמו מדגיש בספרו ״האמנות בעדן החדש״. בעבודת הפלסטיקה שלו אפשר למצוא העברת ידע מיוחדת נסתרת וסודית של התגלות רזים, סודות ותעלומות, למשל: בעושר הסמלי [...] של ״הבלתי מוכרת״, של ״האנונימית״ ןשל ״הקדושה״, במבט של הנושא של הריח. גם ב״קרקס״, אבל כדאי שכל אחד יראה את ציוריו בחדירה לרמז שהוא עצמו עשה מכמה מהציורים שלו.*

 

אמנותו של הד״ר. דה לה פרייר מובילה לעתיד ומזמינה אותנו להביט לאמריקה, שהיא מערב אירופה, עם תרבויותיה העתיקות והישנות שהוא למד בעומק. ד״ר. דוד פריס אוליברס אומר, דרך המבט של האמן: [...] הדבר הראשון שחייבים לעשת זה לדעת ולחקר על מנת שהאמנות [...] תהייה מובנה דרך מבט רחב ופתוח יותר. אמנותם של תרבויות העצומות והעתיקות של אמריקה, הבניה והאדריכלות המרשימות של איזור קוזקו בפירו, המקדשים של המייאס במכסיקו, הידע העמוק של מתמטי האינקס, עבודות ההידראוליקה של ההנדסה הקולוסלי של האינקס ואפילו החרס ללא משווה של התרבות הפרה-וונצואלה של אלפי שנות קמאי מייצגים בגרות בנויה בזמן בשם דורות וידע עצום שעד היום הזה עד אין כמוה. ***

 

האמן מקשר ומאחד בעבודותיו הציור את הנגדים עם הבסיס כדי לברא משהוא חדש ויחיד במינו. גם כן, הכפילות לא נמצאת בין האמן דה לה פרייר ולבין עבודותיו הציור, שבה תמיד אפשר לגלות מסר, לימוד, הוראה ותורה שאפשר לבצע ולהגשים. דווקא כמו שמדגיש תלמידו המובהק ד״ר. דוד חואן פרוס אוליברס, היוזם הכי חשוב של מחשבת דה לה פרייר: אם כן לכמה אסתטיקיים המקורות הפסיכולוגיות והנתונים של חייו של האמן הם מחוץ לעולם העצום של העבודה האמנית שלו, עבור המקרה של ה מאסטרה (ד״ר. דה לה פרייר), אמנותו היא מעבר למסר וללקח של תורת החיים שמעשיר משימות האמנים, דרך ההגשמה של בני אדם [...].***

 

אם כן האמן מסביר:

הכי חשוב זה לא דווקא להגיש מלאכת מחשבת; אני לא מתכוון להראות הציורים הכי טובים, אלא לגרום להמשכת התהליך של הדעה העיקרית שתמיד עניין אותי, כלומר שאני מראה מבחר עבודות ציור, של אותו אמן, עשויים בכל מיני מצב רוח...**

 

כדאי לציין שהמסרים וההוראות מהעבודות שלו נדרשים לימוד עמוק, וזה גם לציבור הרחב וגם לאמנים ולמשימה שלהם כמהקלים העלאת רמת להיות של בני האדם. לגבי ההגשמה רוחני הד״ר. דה לה פרייר מסביר: ...אחדר בכמה רזים ובכמה סודי סודות של הדוקטרינה הקדושה, אבל בשחר של עדן חדש חייבים בני האדם לחזר ולקחת את הירושות ואת המתנות הרוחניים של החכמה העתיקה על מנת להקים על בסיסים חדשות (או על אותם הבסיסים של אתמול, אבל בהתאם לדרך חיים חדשה) ישום הידע שנשמר לאורך זמן רב אך ורק למיוחסים [...].**

 

מבחר ציוריו יכולות להיות נערצות בתערוכה מזרח - מערב בעבודתו של הד״ר. סרג׳ ריינאוד דה לה פרייר בחודש יוני 2016 בערים ניס וטריאסטה, על רקע האירוע של המאה להולדתו של האמו הנשגב הזה. ׳

 

_________________

׳*ד״ר דוד חואן פריס אוליברס: ״הפרישה של המאסטרה ד״ר. סרג׳ ריינאוד דה לה פרייר, עמ׳ 337, הוצאת דיאנה, מכסיקו, 1985. ׳

 

׳**ד״ר. סרג׳ ריינאוד דה לה פרייר: האמנות בעדן החדש, מבוא, הוצאת דיאנה, מכסיקו, 1980.׳

 

׳***ד״ר. דוד חואן פריס אוליברס: הקדמה לספר האמנות בעדן החדש של הד״ר. סרג׳ ריינאוד דה לה פרייר, הוצאת דיאנה, מכסיקו, 1980. ׳